Het ‘World Bamboo Day’ concept bestaat uit een kar met ‘Fargesia Rufa’ bamboe in een potmaat naar keuze met POS materialen voor de communicatie naar de consument. Van elke verkochte ‘Fargesia Rufa’ bamboe wordt een deel van de opbrengst gedoneerd voor het aanplanten van een bamboebos in Portugal. Elke ‘Fargesia Rufa’ bamboe draagt zo dubbel bij aan een gezondere planeet. De ‘Fargesia Rufa’ bamboe is een sterke en veelzijdige plant die zelfs winterhard en wintergroen is. Deze Fargesia woekert niet, maar vormt een pol die ieder jaar breder wordt en dus geen worteluitlopers maakt. Naast dat de bamboe een prachtige plant is, is het ook gunstig voor de luchtkwaliteit om een bamboe te planten. Een volwassen bamboe neemt namelijk zelfs meer CO2 en fijnstof op dan een volwassen boom.
Het concept is opgebouwd als thema CC met zij en topkaarten en CC laag strips. Ook het etiket is in het thema World Bamboo Day. Op 18 september is het, jaarlijkse terugkerende, ‘World Bamboo Day’. Deze dag is om aandacht te vragen voor de bamboe en bewustwording wereldwijd te vergroten.
Het concept is geschikt voor verkoop via tuincentra, bouwmarkten en supermarkten als ook online. Het unieke aan dit concept is de combinatie van iets goed thuis doen met een Europees gecertificeerd CO2 compensatieproject. Hoogeveen Plants BV uit Hazerswoude brengt het concept in de handel. Het streven is om jaarlijks 10.000 ton CO2 te compenseren. Dit kunnen zij samen met de klant realiseren door de verkoop van 1 miljoen Fargesia Rufa per jaar.